Agenda
Eugène Brands: van huiskamer tot heelal
Van 20 januari tot 27 mei in het Cobra Museum
Vanaf 20 januari zal Eugène Brands: van huiskamer tot heelal in het Cobra Museum te zien zijn. Het omvangrijke overzicht – met meer dan honderd werken – is een reis langs de diverse periodes van Brands’ oeuvre, beginnend in zijn huiskamer en eindigend in het heelal. Daarbij komen onder meer aan bod: Brands’ surrealistische werk uit de jaren ’40, de CoBrA-periode, de kinderlijke figuratie van de jaren ’50, en zijn abstracte werk rond zowel aardse als kosmische thema’s.
Trailer Eugène Brands between studio and univers from Cobra Museum of Modern Art on Vimeo.
Eugène Brands trok zich het liefst terug in de vertrouwde omgeving van zijn atelier aan huis. Hier creëerde hij zijn eigen microkosmos waarbinnen hij zich omringde met zijn belangrijkste inspiratiebronnen, waaronder wereldmuziek, etnografica en kennis over het heelal. Vanuit deze huiselijke omgeving reflecteerde Brands – aan de hand van zijn werk – op de macrokosmos en de daaraan gerelateerde existentiële vragen over het bestaan.
Brands was slechts een korte tijd betrokken bij CoBrA. In zijn CoBrA-periode liet Brands de surrealistische elementen in zijn werk achter zich en schilderde hij in een vrije, (lyrisch-)abstracte stijl. Het vervaardigen van gouaches en grote olieverfdoeken wisselde hij af met het maken van ‘reliëfs’ van beschilderd hout en gevonden materialen. Zijn interesse in volkskunst en in het surrealisme deelde hij met de andere CoBrA-leden.
Geïnspireerd door zijn CoBrA-periode en zijn dochtertje Eugénie, die rond deze tijd begon met tekenen, begon Brands in 1951 met het maken van figuratief werk met een opvallend kinderlijke beeldtaal. Het was de kinderlijke argeloosheid in kindertekeningen die hem aansprak, maar ook het vreemde en het soms onheilspellende. Hij verlangde ernaar om zich op zo’n zelfde onbevangen manier uit te drukken.
Brands raakte halverwege jaren 60 geïnspireerd door het landschap, de natuur en het mysterie daarvan. Vanuit deze onderwerpen in zijn schilderkunst wist hij ook zijn daarnaast lang bestaande fascinatie voor de kosmos, de planeten en sterren weer opnieuw een plek in zijn oeuvre te geven. Het ‘panta rhei’-principe van de Griekse filosoof Heraclitus stond hierbij centraal: oftewel het idee dat alles stroomt, alles beweegt en alles oneindig is. Dat resulteerde onder meer in grote, abstracte werken die meer ruimte gaven voor existentiële overdenkingen.
De tentoonstelling Eugène Brands: van huiskamer tot heelal is samengesteld door het Cobra Museum in samenwerking met Eugénie Brands en de Stichting Eugène Brands. Er zijn bruiklenen van onder meer Christian Ouwens Collectie, T.S. Okker, en de Collectie Kok – van den Leuvert.
Deze en andere collectioneurs staan centraal in het door de stichting Eugènie Brands en auteur Ruud Lapré geïnitieerde en door 99 Uitgevers/Publishers uitgegeven boek: 10 x verzameld. Het boek wordt op de dag van de tentoonstellingsopening gepresenteerd, op 19 januari in het Cobra Museum. Het boek is onder meer te koop in de winkel van het Cobra Museum.
Tekst: Cobra Museum
Bekijk deze tentoonstelling op de site van het Cobra Museum.
Bekijk enkele foto's van de officiële opening.
Eugène Brands, 10 x verzameld
99 Uitgevers/Publishers is bezig met een prachtig project: een boek over de collecties van particuliere verzamelaars van werk van Eugène Brands. Eugène Brands (1913-2002) heeft o.m. een belangrijke rol gespeeld in het begin van de CoBrA-beweging.
Recentelijk ontdekte kunstpublicist en verzamelaar Ruud Lapré dat er in zijn netwerk meerdere personen en organisaties zijn die een respectabele collectie van werken van Brands in hun bezit hebben. Vanuit dit gegeven ontstond bij hem het idee om hierover een boek te publiceren. Behalve bekendheid geven aan het werk van Eugène Brands in deze veelal verborgen collecties van particuliere verzamelaars, wil het boek ook een licht werpen op de relatie die elk van hen met de kunstenaar en/of zijn werk heeft (gehad). In meer algemene zin geeft het boek daarmee een interessante kijk op wat verzamelaars van kunst beweegt: niet alleen wat ze verzamelen, maar vooral hoe en waarom.
Ruud Lapré schrijft de inleiding en interviewt de verzamelaars. Bij het boek komt ook een tentoonstelling waarvoor de gesprekken binnenkort plaatsvinden. In het boek en de tentoonstelling worden veelal werken getoond die niet eerder in het openbaar te zien waren, vanaf de beginperiode (1938) tot aan zijn laatste gouache (2000).
Speciale editie
Om het boek financiëel mogelijk te maken, verschijnt er een speciale editie van vier verschillende prints naar gouaches van Eugène Brands, beschikbaar gesteld door de dochter van de kunstenaar, Eugénie Brands, en de Stichting Eugène Brands. Elke print verschijnt in een oplage van 25, is genummerd en voorzien van het geautoriseerde stempel van de stichting. Deze unieke Collectors’ Edition, bestaande uit een print + boek, is te koop voor slechts € 295,- per stuk. De werken ‘Vis boven bloemen’, ‘Het vogelvoeren’ en ‘Landschap’ zijn giclee-prints, gedrukt in 4 kleuren op 310 grams Hahnemühle German Etching Paper met beeldformaat: 27.5 x 29.5 cm. Van de gouache ‘One blue day, Meisje met palet’ (1957) is een zeefdruk gemaakt, gedrukt in 10-kleuren op 275 grams Rives BFK Paper met beeldformaat: 23.5 x 29.5 cm. Het is ook mogelijk om de print(s) te laten inlijsten.
Als je geïnteresseerd bent in een of meerdere print(s), stuur 99 Uitgevers/Publishers dan een email: info@99uitgevers.nl. Kopers van een print ontvangen tezijnertijd (eind 2017/begin 2018) een uitnodiging voor de tentoonstelling en boekpresentatie. Het boek ligt daar dan voor je klaar.
Bekijk hier de vier prints. (PDF)
Tentoonstelling in Galerie Christian Ouwens
In het nieuwe jaar, vanaf januari 2018, zal er een tentoonstelling van het werk van Eugène Brands in combinatie met etnografica plaatsvinden, vergezeld met een boek. Zorgvuldig samengesteld door Christian Ouwens en geschreven door Hans den Hartog Jager. Deze tentoonstelling zal gelijktijdig met de expositie van Eugène Brands in het CoBrA Museum plaatsvinden.
Voor exposities uit het verleden van Eugène Brands zie de pagina Exposities.